Symposium Erfgoed OHW

Maandag 24 oktober organiseert SGH een symposium over het erfgoed in de vestingsteden van de Oude Hollandse Waterlinie.

De vestingsteden van de Oude Hollandse Waterlinie werden na de inval van het Franse leger (1672-1673) up to date gebracht en vormden zo samen met het inundatiegebied één samenhangend systeem. Deze stadjes hadden een heel specifieke stervorm met de bastions als de meest herkenbare onderdelen. Na 1816 werd de Nieuwe Hollandse Waterlinie van kracht. Enkele vestingsteden maakten deel uit van die nieuwe linie (Muiden, Naarden, Weesp en Gorkum),  voor de resterende stadjes was geen taak meer weggelegd (Woerden, Schoonhoven, Nieuwpoort, Oudewater). Besturen van deze gemeenten zagen de hoge vestingwallen als een dwangbuis: zij vormden immers een belemmering om uit te breiden. Veel wallen zijn daarom in de 19de eeuw afgegraven waarbij de grond werd gebruikt  om de vestinggracht te dempen. Wat van de wal resteerde kreeg vaak een nieuwe bestemming: zoals een begraafplaats (Woerden), openbaar park (Schoonhoven) of nieuwbouw (Gorkum).

Wat is er nog over van het erfgoed van de Oude Hollandse Waterlinie binnen deze vestingsteden en op welke wijze wordt dit al dan niet beschermd? Zijn er wellicht objecten die niet zijn opgenomen in een register of bestemmingsplan, maar wel degelijk een plaats verdienen? Is het niet tijd te komen tot een eenduidige en gecoördineerde vorm van bescherming van de OHW, een culturele planologie  waarbij het beleid voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie als voorbeeld kan dienen? 

Op deze vragen hoopt de SGH met de aanwezigen, een antwoord  of een aanzet tot een oplossing te geven. 


Hergebruik van vestingwal - Springerpark Schoonhoven

 Informatie over aanmelden en programma volgt binnenkort.

 

Plaats nieuwe reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan
  • Webpagina adressen worden automatisch omgezet naar links
  • Regels en paragrafen worden automatisch afgebroken
CAPTCHA
Deze vraag dient om te verifiëren dat u een menselijke bezoeker bent en geen spamrobot.
3 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.